Het zal geen onderneming zijn ontgaan dat vanaf 1 januari 2016 de Wet Bescherming Persoonsgegevens drastisch is gewijzigd. De belangrijkste wijziging is dat u als ondernemer de plicht heeft om aan de Autoriteit Persoonsgegevens melding te doen wanneer er een ernstige lek van persoonsgegevens heeft plaatsgevonden.

Wat ons is opgevallen, is dat er maar weinig ondernemingen zijn geweest die met ons een bewerkersovereenkomst hebben afgesloten. Via deze weg attenderen wij u graag op de (mogelijke) noodzaak hiervan. Als namelijk blijkt dat de gelekte persoonsgegevens onvoldoende beveiligd waren of onrechtmatig werden verwerkt, dan kan dat forse boetes opleveren.


Informatiesystemen zijn soms maar moeilijk in omvang uit te drukken. Daardoor hebben opdrachtgevers moeite om bijvoorbeeld de offertes voor de ontwikkeling of het onderhoud van dergelijke systemen goed te kunnen inschatten op redelijkheid. Plat gezegd: aanbieders kunnen van alles zeggen en vragen, de opdrachtgever kan immers vaak toch niet zo goed inschatten hoeveel ontwikkeltijd er echt mee begaan zal zijn.


Een van de meest genoemde argumenten tegen het gebruik van “The Cloud” is dat het onveilig zou zijn of in ieder geval onveilig aan zou voelen. Het opslaan van data, zoals Word documenten, op eigen servers voelt beter, vooral veiliger. In dit artikel proberen we u daar meer objectieve informatie over te geven.


SharePoint kan men het beste beschouwen als een soort Content Management Systeem voor het maken van websites, net zoals Joomla! of WordPress dat zijn. Maar SharePoint is wel meer gericht  op het delen van informatie dan deze andere systemen. SharePoint bevat bijvoorbeeld uit de doos al standaard onderdelen voor het opslaan, bewerken en delen van documenten.


Yammer werd als social media platform, gericht op bedrijven, gelanceerd in 2008. Alleen personen met hetzelfde emaildomein kunnen de discussies van de desbetreffende organisatie zien en er aan deelnemen. Vanuit dit netwerk kan men wel andere personen uitnodigen, maar standaard is het een besloten omgeving voor alleen de medewerkers van een bepaalde organisatie.


Het zou toch erg interessant zijn wanneer bedrijven rond hun merk of imago het online sentiment zouden kunnen analyseren. Hoe vallen we op dit moment bij onze doelgroep? Wat vindt men van onze laatste actie? Wat vond men van onze reactie op de marktverandering? Een dergelijke sentiment meting hoeft geen futuristisch droombeeld te zijn. Dat kan al enkele jaren worden gedaan.


Sinds 1 januari 2015 wordt Joomla versie 2.5 niet meer ondersteund. Dit betekent niet dat deze sites niet meer zullen werken, maar wel dat er geen bugs meer opgelost zullen worden, er zullen ook geen nieuwe beveilings-updates komen. Als er een beveiligingsprobleem wordt gevonden, zijn alle Joomla 2.5 sites hiervoor gevoelig, zonder zicht op een oplossing. Wij raden bedrijven, die Joomla gebruiken als platform voor hun website, daarom aan om migratie naar de nieuwste versie van Joomla te plannen.


Onder Unified Communications wordt de integratie verstaan van verschillende soorten communicatie, zoals e-mail, agenda, telefonie en bijvoorbeeld chatten op verschillende platformen. Het idee hierbij is dat bijvoorbeeld een binnengekomen e-mail kan worden beluisterd als voice mail via een mobiele telefoon of dat, in plaats van telefonie, gebruik gemaakt kan wordt van chat met behulp van een tablet.


Veel van onze relaties kennen het concept van werkplek virtualisatie. Wij hebben hun werkplek namelijk met behulp van Microsoft Terminal Server in de cloud gebracht en dat betekent dat zij op ieder moment en overal vandaan op ieder device gebruik kunnen maken van hun digitale werkplek.