Google heeft een nieuwe versie van het Analytics platform uitgebracht met een focus op metingen gebaseerd op gebeurtenissen in plaats van sessies, uitgebreidere mogelijkheden om bezoekers tussen verschillende platforms te volgen, meer ondersteuning door geautomatiseerde inzichten en een sterkere integratie in het cloud platform van Google zelf. In dit artikel leggen wij de nieuwe mogelijkheden uit en de nodige stappen om van de vorige versie (Universal Analytics) te migreren naar de nieuwe versie.

Sommige mensen moeten op de zaak inloggen om software te gebruiken dat niet werkt op werkstation, omdat het niet zonder de centraal opgestelde database kan werken of omdat het alleen werkt binnen het domein. Lastig en in deze tijd van remote werken en met verder allerlei handige cloud oplossingen om ons heen, ook niet meer echt van deze tijd. Het zou handiger zijn wanneer we deze software gewoon vanaf onze werkplek, ook buiten kantoor, kunnen gebruiken.

Ondernemers en werknemers hebben steeds meer accounts en wachtwoorden nodig voor de verschillende producten en diensten. Elk account en wachtwoord brengt echter ook een risico op inbraak met zich mee. Om de veiligheid te waarborgen is het daarom nodig dat ondernemers goed nadenken over het beheer van deze wachtwoorden.

Veel gebruikers horen van systeembeheerders dat ze ‘het wel even’ binnen Active Directory (AD) zullen regelen of dat AD eerst gesynchroniseerd moet worden voordat wijzigingen zijn doorgevoerd. Maar wat is Active Directory eigenlijk en hoe werkt dat?

Ondernemers kunnen kiezen om Office programma’s los aan te schaffen, of een abonnement af te nemen via Microsoft 365. Voor de meeste ondernemers is een aanschaf via Microsoft 365 aan te raden. In dit artikel beschrijven wij de verschillen, en specifiek de voordelen van het Microsoft 365 platform.

Veel mensen en organisaties maken gebruik van een NAS (Network Attached Storage) of van een fileserver om hun bestanden op te slaan. Maar er is iets wat zich daartussen bevindt, de Windows Storage Server. In sommige opzichten best of both worlds.

Op dit moment betekent werken met ICT vooral mobiel (van thuis uit) kunnen werken. Vrijwel alle medewerkers van organisaties hebben hiermee te maken. Microsoft heeft al een tijd geleden als missie ‘mobile-first, cloud-first’ omarmd. Een missie die niet veel meer lijkt te willen zeggen dat de focus meer op mobiel werken en werken in cloud moet komen te liggen. Een missie die vanaf de start van de corona besmettingen opeens extra belangrijk is geworden. Maar men werkte al mobiel, dus wat was dan eigenlijk nog het probleem?

Vanaf januari 2021 zijn alle grote browsers gestopt met het ondersteunen van Adobe Flash, en is Adobe zelf ook gestopt met het verstrekken van de software. Het gebruik van Flash was de afgelopen jaren al sterk afgenomen, maar hiermee bereiken wij toch het eind van een tijdperk.

Veel werknemers worden overspoeld door emails en zitten grote delen van de dag in meetings. Hierdoor hebben zij vaak het gevoel dat ze niet voldoende controle hebben over hun tijd, en ook niet goed toekomen aan het werk waar focus voor nodig is. Microsoft probeert hierbij te helpen door inzichten en tips te geven binnen het MyAnalytics dashboard.

Iedereen die vaak met Excel werkt zal bekend zijn met de VLOOKUP functie. Eerder dit jaar heeft Microsoft een verbeterde versie beschikbaar gemaakt: XLOOKUP. Waar VLOOKUP en HLOOKUP alleen in één richting kunnen zoeken, kan XLOOKUP in beide richtingen zoeken en ondersteunt daarnaast nog een aantal nieuwe functionaliteiten.