De redemptie is hoe groot deel van de mensen deelnemen aan een actie of een activiteit.
In dit artikel geven wij enkele voorbeelden samen met een tool om zelf een redemptie te berekenen.
Definitie
De redemptie van een (online) marketing campagne kan berekend worden door het aantal deelnemende bezoekers aan de actie op uw site te delen door het totaal aantal bezoekers en dit vermenigvuldigd met 100 om tot procenten te komen. Dit kan ook zijn door het aantal deelnemende bezoekers op uw site te delen door bijvoorbeeld het aantal uitgegeven waardebonnen. Vooraf moet daarom goed duidelijk worden gemaakt op basis van welke gegevens de redemptie exact berekend wordt.
Wanneer een actie wordt opgezet om mensen naar een site te leiden, zich daar te registreren en vervolgens mee te doen met een actiespel, dan is het voor de hand liggend om de redemptie te berekenen op basis van deelname aan het spel. Standaard zullen mensen worden gerekend die de deelname hebben afgemaakt, maar het is ook een optie om de start van deelname te meten, of zelf het punt van registreren. Dit is afhankelijk van het exacte doel van de actie.
Ook de doelgroep waar op basis van gemeten moet worden is een keuze. Wanneer er een actiewebsite is die bezoekers volledig op basis van advertenties trekt, dan kan de redemptie berekend worden op basis van het aantal weergegeven advertenties of op basis van het aantal bezoekers aan de website. In het eerste geval wordt de redeptie van de advertentiecampagne gemeten, in het tweede geval die van de website.
Voorbeelden
Redemptie in een online marketing campagne
U begint een actie op uw site. De actie loopt één maand en in deze periode wordt de site 120.000 keer bezocht. 40.000 bezoekers beginnen met de deelname, maar 18.000 bezoekers maken de deelname ook af (bij voorbeeld door het definitief verzenden van deelname en persoonsgegevens). 18.000 is 15% van 120.000. U heeft hiermee dus een redemptie van 15% behaald.
Redemptie van een waardebon
U plaatst een waardebon voor 15% korting in de krant voor de aankoop van uw product. De krant heeft een oplage van 200.000. Er worden 4.200 bonnen daadwerkelijk ingeleverd. 4.200 is 2,1% van 200.000. U heeft hiermee dus een redemptie van 2,1% behaald.
Zou dit een goed percentage zijn? Indien waardebonnen tussen de 10% en 20% van de winkelwaarde vergoed, mag u een redemptie tussen de 0,5% en 2,5% verwachten. De door u behaalde redemptie bevindt zich dus binnen de normale range.
Zelf berekenen
Zoals hierboven genoemd is de formule het totaal aantal deelnemers te delen door het aantal in de doelgroep, oftewel: (deelnemers / doelgroep) × 100 = redemptie in %
In het onderstaande formulier kan op basis van een aantal mensen en een aantal deelnemers een redemptiepercentage berekend worden.