Een 18-jarig meisje uit Arnhem heeft beter begrepen wat de kracht van internet en video opnames is, dan menig commercieel bedrijf. Ze plaatste een dikke vijftig filmpjes online via YouTube en wist de aandacht te trekken door op handige wijze met titels en namen te spelen.


Het zou toch enorm fantastisch zijn als we ons nooit meer hoeven te ergeren aan lange downloadtijden! Belgische wetenschappers hebben samen met Chinese en Amerikaanse wetenschappers een nieuw organisch molecuul ontwikkeld. Het nieuwe molecuul zet licht razendsnel om in elektrische stroom en andersom waarmee een veel snellere internetverbinding mogelijk zou zijn.


Om het internet vinden we steeds meer websites waar (digitale) zaken kunnen worden gedeeld. Voor de hand ligt het om bijvoorbeeld Word documenten op die manier te verspreiden, maar ook het bijhouden van agenda’s en to-do-lijstjes, of bijvoorbeeld foto's en video’s delen, behoren tegenwoordig gewoon tot het ‘normale gebeuren’. 


Internet biedt de mogelijkheid veel te meten, en dat wordt ook gedaan. Maar wie voeren die metingen uit, hoe zuiver zijn die metingen en wat zeggen de resultaten eigenlijk?


Om nog meer markt te krijgen, heeft Google in het recente verleden opnieuw een nieuwe dienst gelanceerd. Het betreft het kunnen uploaden van digitale foto’s in de zogenaamde ‘Picasa’ omgeving. Picasa zelf is een software product van Google dat gratis te downloaden is, en gebruikt kan worden om afbeeldingen op de computer te organiseren. Google biedt de mogelijkheid om vanuit Picasa foto’s te uploaden naar Google servers en andere Google diensten (zoals weblogs), zodat ze daar door anderen bekeken kunnen worden.


Alweer langere tijd geleden creëerde Google de mogelijkheid om naast tekstlinks ook afbeeldingen (lees banners) te gaan gebruiken. Nu wordt er zelfs gesproken over het opnemen van video’s. Zijn teksten dan niet (meer) goed genoeg?


Een Googlebom is een methode om een bepaalde pagina hoog in de resultaten van Google te laten verschijnen. Is dat wel terecht?


Het vaak genoemde, maar nog niet daadwerkelijk bewezen “sandbox effect” van Google, doet veel stof opwaaien. Het sandbox effect wordt beschreven als een periode waarin nieuwe domeinnamen (url’s) niet goed gerankt worden in de zoekmachine van Google omdat ze ‘apart’ gehouden zouden worden. Ze mogen even in de zandbak spelen om te bewijzen dat ze echt iets kunnen of waard zijn.


Nog steeds meent men teveel dat een marketingmix in praktijk betekent dat verschillende middelen naast elkaar worden ingezet om resultaten te boeken. Natuurlijk werkt dit wel. Als we bijvoorbeeld gaan bellen (telemarketing) en gelijktijdig een banner campagne starten, dan leveren beide heus wel klanten op. Maar beide disciplines versterken elkaar niet op deze manier. Ze vullen elkaar alleen maar aan in resultaten.


In tegenstelling tot wat veel mensen denken, bestaat er wel degelijk een aantal regels en wetten waar u zich aan zult moeten houden wanneer u producten of diensten via het internet aanbiedt. Veel bedrijven, instellingen en organisaties houden zich hier (nog) niet aan. Belangrijkste reden daarvan is dat men niet op de hoogte is van deze regels en nauwelijks tot niet door de websitebouwers daarop gewezen wordt.