Soms merken we dat een aantal organisaties niet goed op de hoogte is van wat de veranderingen in de domeinnaam procedures van SIDN, ingegaan alweer een jaar geleden, nu precies inhouden. Vooral bij domeinnaam verhuizingen is er echter wel iets belangrijks voor u gewijzigd.

Wanneer u een domeinnaam aanvraagt, doet u dat bij een zogenaamde registar zoals Panthera.  Registars zijn in Nederland de enige organisaties waarbij u voor een of meerdere domeinen, zoals dat van het .nl domein, de domeinnamen vast kunt laten leggen.

De registar legt uw domeinnaam vast door dit te melden bij SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie). Hij moet daarvoor voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals de controle of de domeinnaam al in gebruik is, aan een aantal administratieve verplichtingen en aan enkele technische verplichtingen, zoals het beheer van enkele DNS-servers. Tevens moet hij vastgestelde procedures volgen.

Een van deze procedures is een jaar geleden (17 maart 2010) gewijzigd omdat er wel eens wat zaken minder soepel verliepen bij bijvoorbeeld het verhuizen van domeinnamen. Een van de gewijzigde procedures is dan ook dat als een domeinnaam verhuisd wordt naar een andere registar, daarvoor vanaf die datum een zogenaamd token nodig is. SIDN legt bij iedere domeinnaam namelijk een token vast. Dit is een soort authorisatiecode en bestaat uit een aantal letters en cijfers, te beschouwen als een soort complexe pincode. Zonder dit token kan een domeinnaam niet verhuisd worden. Deze token is dus voortaan nodig om een domeinnaam te kunnen verhuizen naar een andere registar.

Wanneer een nieuwe domeinnaam moet worden vastgelegd, merkt u niets van deze gewijzigde procedure.  SIDN maakt hiervoor weliswaar een token aan, maar daar hoeft u verder niets mee te doen. Maar als u een domeinnaam naar Panthera BV wilt verhuizen, dan dient u bij uw huidige registrar de bijbehorende token op te vragen. De registar moet deze token binnen 5 werkdagen aan u ter beschikking stellen. De token kunt u vervolgens aan ons doorgeven en daarmee kunnen wij dan de domeinnaam verhuizing voor u in werking stellen.

Wanneer u een domeinnaam geregistreerd bij Panthera BV wilt (weg)verhuizen, dan kunt u de token die u nodig heeft voor deze verhuizing vanzelfsprekend bij ons opvragen. Stuur hiervoor een e-mail naar support@panthera.nl.