Als digitaal prikbord is Pinterest natuurlijk al lang bij veel mensen bekend, maar dat het in enkele gevallen ook goed als marketing tool gebruikt kan worden, vaak een stuk minder.
Vrouwending?
Pinterest wordt vooral door vrouwen gebruikt. Meer dan 80% van de accounts zijn door vrouwen aangemaakt. Een persoon die een account heeft aangemaakt kan een afbeelding op het internet “pinnen” en op een daarvoor aangemaakt bord hangen.
Vaak wordt Pinterest door mensen gebruikt om inspiratie op te doen. Het komt bijvoorbeeld voor dat er borden aangemaakt worden voor de inrichting van een huiskamer, voor mode of gerechten.
Er wordt heel wat gepind want met meer dan tweehonderd miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn binnen Pinterest mag men toch spreken van een aanzienlijk doelgroep.
Niet alleen
Naast foto’s of andere digitale afbeeldingen kunnen tegenwoordig ook artikelen en video’s worden “gepind”. Toch zie je vooral veel afbeeldingen in Pinterest. Een prikbord, binnen Pinterest bord of board genoemd, is standaard zichtbaar voor derden en kunnen ook door derden worden gevolgd. Het is ook mogelijk gemaakt om samen borden samen te stellen. Op die manier kun je bijvoorbeeld samen afbeeldingen verzamelen als moodboard voor een nieuwe website.
Net als bij andere sociale media kunnen pin’s worden geliked en kunnen hashtags gebruikt worden in de beschrijvingen om de pin beter vindbaar te maken.
Als marketing tool
Of Pinterest als marketing tool voor bedrijven interessant is, hangt van een aantal zaken af. Op de eerste plaats moet u natuurlijk wel wat te pinnen hebben. Voor organisaties die producten verkopen of diensten leveren zoals fotografie, kan Pinterest natuurlijk heel interessant zijn. Zij pinnen hun eigen afbeeldingen en brengen die op deze manier onder de aandacht. Een financieel dienstverlener zal veel minder snel voordeel kunnen halen uit energie gestoken in dit sociale medium. Want Pinterest is een omgeving waar je energie in moet blijven steken, wil het renderen.
Het zijn vooral consumenten die Pinterest gebruiken en u moet dus bij voorkeur geen B2B, maar een B2C bedrijf zijn. Een persoon die een afbeelding van een bedrijf ziet en deze pint in zijn eigen bord, zorgt voor extra exposure en daarmee indirect voor reclame. De oorspronkelijke url van de afbeelding blijft daarbij overigens behouden waardoor, ook als iemand op de afbeelding klikt bij die persoon, terecht komt op bijvoorbeeld uw eigen website.
Mogelijkheden
U kunt als bedrijf eigen borden maken om daar pins op te plaatsen die verwijzen naar de afbeeldingen op uw website of webshop. Prima natuurlijk, maar het is ook mogelijk om deze pins te plaatsen in openbare borden van anderen. Ze zullen daar misschien zelfs eerder opvallen dan bij u zelf omdat deze borden al langer bestaan en waarschijnlijk door meer mensen gevolgd zullen worden. Zorg er dan wel voor dat deze pins natuurlijk passen in het desbetreffende bord omdat u anders snel als een soort spammer zult worden beschouwd en daardoor mogelijk wordt geweerd.
Het is ook mogelijk om op de eigen website een icoontje te plaatsen waarmee een afbeelding door bezoekers van uw website met een druk op deze knop gepind kunnen worden. Veel websites hebben iets soortgelijks voor Facebook, dus waarom deze voor Pinterest er niet gewoon bij laten zetten?
Wie uw afbeeldingen pint laat overigens meteen zien, op het eigen bord, waar hij of zij nog meer geïnteresseerd in is. Dat kan u helpen om een beter beeld te krijgen van de mensen die interesse hebben in uw producten of diensten.
Viral gaan
Of een pin viral gaat, is niet te voorspellen, maar het is zeker een mogelijkheid. Bedenk dat wanneer iets wordt gepind, het zichtbaar wordt gemaakt voor volgers van het bord waar het in komt te staan en die kunnen het met een druk op de knop weer verder pinnen. Al binnen een korte tijd kan hierdoor een enorme exposure ontstaan. Dit heeft zich al enkele malen met succes bewezen.
Een Duitse fabrikant voor keukenapparatuur is een van de vele voorbeelden waarvoor Pinterest zorgde voor groei van bekendheid en omzet. Zij zorgde met haar Pinterest activiteiten voor 45% meer websiteverkeer en meer dan de helft van haar online verkopen.
Doen of niet?
Vraag uzelf af of uw aanbod zich voor Pinterest leent, of uw doelgroep zich daar bevindt en of u voldoende tijd kunt investeren in het opzetten en onderhouden van dit sociale medium. Als Pinterest bij u aansluit zouden we zeker aanraden het eens te proberen!