Facebook kent op moment van schrijven meer dan 7,5 miljoen gebruikers in Nederland. In de praktijk betekent dit dat een van de twee internetgebruikers in Nederland een Facebook gebruikers is en dat 45% van de Nederlandse populatie op Facebook zit.

Van deze gebruikers is iets meer vrouw dan man, maar dit ontloopt elkaar niet zoveel. De grootste groep bevindt zich tussen de 18 en 54 jaar. Interessant detail is dat jongeren tussen de 13 en 17 jaar veel minder aanwezig zijn op Facebook. De grootste deelgroep bestaat uit mensen van de leeftijd tussen 25 en 34 jaar oud.  Overigens stijgt het aantal Facebook gebruikers in Nederland nog dagelijks.

Verder kan het ook interessant zijn om te weten welke pagina’s en merken op dit moment populair zijn binnen Facebook en het dus “goed doen”. De pagina’s van artiesten zoals Tiësto en Armin van Buuren doen het daarbij het beste. Als brands zijn vooral KLM en G-Star Raw in trek. De verschillen tussen deze “ onderwerpen” zijn  enorm. Daar waar Tiësto 13.514.027 fans kent, en daarom op nummer 1 staat, heeft Armin van Buuren ‘slechts’ 4.917.580 fans weten te strikken en komt daarmee op de tweede plaats.

Bij merken zien we eenzelfde grote cap tussen de nummer 1 (KLM) en nummer 2 (G-Star Raw) en is het procentuele verschil wel een stuk minder. Zij trekken respectievelijk 2.475.611 en 1.553.956 fans. Hoewel men vaak van mening is dat de media erg veel fans trekken, valt dit in praktijk nog wel wat tegen. Zeker wanneer dit vergeleken wordt met de eerder genoemde artiesten. 3FM, die de lijst aanvoert, trekt heeft ‘slechts’ 207.864 mensen kunnen verleiden fan te worden, op de voet gevolgd door Q-music Nederland met 175.620 fans.

Ook de politieke partijen doen het niet al te goed binnen de Facebook omgeving, als dit afgetzet wordt tegen bijvoorbeeld merken of media. GroenLinks, die het daar het beste doet, komt niet verder dan 17.330 fans, gevolgd door PvdA met 14.198 fans.

Facebook is het platform bij uitstek waar ‘online engagement’  gegenereerd kan worden. Omdat online engagement het social media buzzword van dit moment is geworden, mogen we daar dus nog wel iets van verwachten. Dit is te merken want zowat 60% van de marketingafdelingen bevinden zich momenteel in de oriëntatiefase als het om online engagement gaat. juist omdat in Nederland organisaties nog maar nauwelijks serieus zijn begonnen online engagement te ontwikkelen, mogen  we verwachten dat de genoemde posities in het komende jaar nog wel eens zouden kunnen verschuiven.