We geven hieronder een toelichting op beide advertentie methodes van Google, waarmee u een indruk krijgt van welke methode het beste past bij uw bedrijf.
Wanneer gebruik je het Google Search Network?
Adverteren in het zoeknetwerk van Google is een van de meest voorkomende en tevens de bekendste vorm van PPC-reclame (betalen per klik). Deze methode plaatst uw (tekst) advertentie in de zoekresultatenpagina van Google. U kunt er vervolgens ook voor kiezen om uw bereik uit te breiden met "Google zoekpartners", zoals Google maps, Shopping en nieuws, maar ook Marktplaats en de Telegraaf.
Deze advertentie methode is heel effectief, omdat het zicht richt op de actieve zoeker, die antwoord zoekt op zijn vraag. Zoals je kunt zien in het bovenstaande voorbeeld is de gebruiker op zoek naar een tuinman in Utrecht. De inhoud van de ‘rode blokken’ zijn de betaalde advertenties. De resultaten buiten deze blokken zijn organische resultaten, waarop je een stuk minder invloed hebt dan (betaalde) advertenties.
Een campagne in het Search netwerk van Google is zinvol als:
- U een beperkt budget heeft.
Over het algemeen wordt deze methode geadviseerd voor klanten met een beperkt budget omdat je deze methode kun je heel goed meten en sturen (wel/geen klik en wel/geen conversie). Wanneer je een geoptimaliseerde lopende campagne hebt, kan het raadzaam om uit te breiden naar het Display Netwerk, die de zichtbaarheid kan stimuleren, hetgeen leidt tot een stijging in het zoekvolume naar uw merk/bedrijf. - U een "noodsituatie" product of dienst verkoopt
Als uw product of dienst iets is dat gebruikers zoeken bij een noodsituatie (loodgieters, slotenmakers, elektriciens, etc.) dan is adverteren in het zoeknetwerk de beste methode.
Wanneer gebruik je het Google Display Network?
Naast de traditionele search advertising, geeft Google adverteerders ook de mogelijkheid om advertenties te plaatsen op andere websites, partner websites van Google. Deze verzameling van websites, die varieert van blogs om nieuwssites en zelfs YouTube, wordt aangeduid als het Google Display Netwerk (GDN). Volgens Google omvat dit netwerk meer dan 2 miljoen websites die oplopen tot meer dan 95% van de wereldwijde internetgebruikers. Gezien de uitgestrektheid van dit netwerk, is het ongelooflijk aantrekkelijk voor adverteerders die hun online zichtbaarheid willen uitbreiden. Deze methode biedt diverse advertentiemogelijkheden, in tegenstelling tot Google Search, namelijk van tekst-, beeld- tot interactieve- en video advertenties.
Wanneer internetgebruikers zich bevinden op het GDN, hoeven zij niet per se in een "shopping-modus" te zijn. In plaats daarvan bevinden zij zich op hun favoriete websites en lezen bijvoorbeeld nieuws, blog posts of bekijken video’s. Om grip te krijgen op het GDN, moeten uw advertenties de aandacht van de gebruikers trekken en hen voldoende verleiden om door te klikken naar uw site, waardoor ze dus de website willen verlaten waar ze oorspronkelijk op wilden zijn. Dat is geen eenvoudige opdracht, want zelfs de mooiste en meest creatieve advertenties hebben moeite om gebruikers te trekken op advertenties te klikken.
Google Display Network moet je echter niet zomaar afschrijven, want ook al zijn het aantal klikken schaars, het netwerk heeft een overvloed aan advertentieruimte en mogelijkheden. Het is dé ideale plaats om naamsbekendheid te verhogen en door het enorme bereik is het aantrekkelijk voor adverteerders die hun doelgroep willen vergroten. Door het vergroten van de zichtbaarheid van uw merk/bedrijf, kunt u meer klikken krijgen op uw organische resultaten en/of een stijging zien in de zoekopdrachten naar uw merk/bedrijf. Deze klikken zijn ook minder kostbaar dan klikken op het zoeknetwerk.
Een campagne in het Display netwerk van Google is zinvol als:
- U wilt dat mensen bekend raken met uw merk/bedrijf
Veel adverteerders maken gebruik van de Display Netwerk om de naamsbekendheid te verhogen. Aangezien de GDN zo uitgestrekt is, biedt het veel mogelijkheden voor adverteerders om in contact te komen met hun doelgroep.
- Uw verkoopproces lang is
Als u een product of dienst heeft dat de consument waarschijnlijk niet direct zal kopen, moet u ervoor zorgen dat uw merk/bedrijf steeds on-top-of-mind blijft. Om dit te doen, adviseert Google gebruik te maken van remarketing via het GDN. Deze strategie stelt u in staat om advertenties aan iedereen die uw site heeft bezocht in het verleden, hen aanmoedigen om terug te keren en om te zetten tonen.
- U een aantrekkelijk/sexy product heeft :
Het Google Display Network biedt u de mogelijkheid om beeldadvertenties te gebruiken, wat ideaal voor adverteerders met luxe producten met een aantrekkelijk uiterlijk. Aangezien display advertising grotendeels gericht is op afleiding, zal een aantrekkelijk product dat nog sneller doen.
- U een aantrekkelijke video over uw merk/bedrijf heeft
Als u een mooie video over uw merk/bedrijf op de planken heeft liggen, is het zonde om dat niet te gebruiken in het GDN. YouTube trekt hordes verkeer ( ruim 1 miljard views per dag), wat betekent dat de reclame- potentieel enorm is. Dit kan een ongelooflijk krachtige manier zijn om contact te maken met uw doelgroep. Mensen onthouden bewegend beeld vaak beter en worden er meer door geprikkeld dan tekst- of beeldadvertenties. Met de zogeheten TrueView optie van Google betaalt u alleen als gebruikers echte interesse hebben in je video (doordat ze 30 seconden of meer blijven kijken).
Wanneer gebruiken je beide, Search & Display ?
Na het lezen van bovenstaande, zult u hebben gemerkt van beide advertentie methodes voor uw bedrijf zinvol kan zijn. Wij adviseren, als het budget dat toelaat, om beide methodes te gebruiken.
Als u deze optie selecteert, wordt uw budget gemeenschappelijk gebruikt voor beide netwerken. Vergeleken met campagnes van het type 'Alleen in het Display Netwerk' worden uw advertenties in het Display Netwerk echter selectiever weergegeven. Ze worden getoond aan klanten die sites bezoeken die verband houden met uw zoekwoorden en bij wie de kans het grootst is dat ze een aankoop doen.
Panthera adviseert haar relaties bij het opzetten advertentie campagnes of neemt deze geheel in eigen beheer, inclusief het benodigde artwork. Heeft u hiernaar nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.