Het is ons opgevallen dat veel van onze relaties nauwelijks weet hebben van de bezoekersaantallen, laat staan het gedrag van bezoekers, op hun website. Met deze gegevens is echter veel te doen!
Iedere host, de machine waar een website op staat, houdt een logfile bij. In dat bestand wordt onder andere bijgehouden op welk tijdstip een bezoeker de website bezoekt, maar ook welk bestand hij opvraagt en zelfs met wat voor een systeem hij dat bestand heeft opgevraagd.
Veel hosting partijen vernietigen deze logfiles na een vastgestelde periode; 24 uur of 3 dagen zijn daarbij heel normale periodes. De reden van vernietigen is eenvoudig. Logfiles nemen ruimte in beslag en wie een host verhuurd wil juist zoveel mogelijk ruimte besparen.
Maar logfiles zijn van groot belang en partijen die deze logfiles vernietigen zonder de mogelijkheid te geven deze ergens (anders) op te slaan, zou men moeten verbannen als verhuurder. Logfiles geven namelijk zeer waardevolle informatie waarmee de website geoptimaliseerd kan worden. Dat deze optimalisatie kan leiden tot een verhoging van het aantal klanten, mag duidelijk zijn.
Een logfile is echter niet zo eenvoudig te lezen. Iedere ‘handeling’ op de host wordt vastgelegd in een min of meer cryptische taal en u bent helemaal niet geïnteresseerd in een afzonderlijke handeling. Nuttige analyse en consolidatie van deze gegevens is dus van het grootste belang. Er zijn zowel gratis als betaalde producten en diensten beschikbaar om dit te doen. Bij Panthera gebruiken we daar zeer speciale tools voor omdat voor ons de normale analyses niet voldoende informatie bieden.
Door de website slechts een klein beetje aan te passen kan onderzocht worden of dezelfde bezoeker vaker naar de website terugkomt. We kunnen zelfs exact achterhalen hoe lang hij blijft, welke pagina’s hij in welke volgorde bekeken heeft en via welke pagina hij de website verlaten heeft. We zien hoeveel tijd er zat tussen zijn bezoeken en welke routes hij genomen heeft. Met onze analyse tools is dit een fluitje van een cent, maar we meten nog veel meer. Bijvoorbeeld hoe vaak spiders van zoekmachines zijn langsgekomen en wat ze precies gedaan hebben, met welke trefwoorden binnen welke search engine de bezoeker de website gevonden heeft en welke pagina hij daarmee exact gevonden heeft.
Op de schermen van onze analisten verschijnen dagelijks een tal van grafieken die tonen hoe goed of slecht een website of een delen van een website het doet. We tracken het succes van campagnes, advertenties en bijvoorbeeld nieuwsbrieven. En veel informatie wordt dus onttrokken aan de logfiles van de host. Belangrijk dus dat die blijven bestaan!
Van sommige klanten hebben we een archief van een aantal jaar van hun websites. Dit geeft ons de mogelijkheid vergelijkingen te maken waar anderen alleen maar van kunnen dromen. Maar het belangrijkste blijft dat we het succes van de website op ieder moment kunnen volgen en daar waar mogelijk kunnen bijstellen. Continue website monitoring is voor ons dus een zeer belangrijk onderdeel van onze succesformule.