Om een goed beeld te krijgen van een bepaald deel van de bezoekers van een site kan je gebruik maken van segmenten. Door een bepaald segment te onderzoeken kan je de verzamelde data filteren zonder de data zelf of de website aan te hoeven passen.

Wat is een segment binnen Google Analytics?

Een segment gebruik je om een bepaald deel van de verzamelde data te bekijken. Zo is het mogelijk om bij voorbeeld alleen bezoekers uit een bepaald land of een bepaalde stad in een segment terug te laten komen. Het is ook mogelijk om een segment op te bouwen op basis van het gedrag van een bezoeker, bij voorbeeld om alleen bezoekers te meten die een bepaalde pagina hebben bezocht of een bepaald product hebben aangeschaft.

Segmenten kunnen gedefinieerd worden op basis van gebruikers, sessies en hits. Bij gebruikers worden er gegevens over meerdere bezoeken gemeten, bij een sessie gaat het over één bezoek, en bij een hit over één bepaalde interactie (bij voorbeeld het bezoeken van een specifieke pagina).

Standaard segmenten

In elke Google Analytics account zullen een aantal standaard segmenten worden toegevoegd. Zo zijn er segmenten op basis van verkeersbron (organisch, direct, wel of niet betaald), type device (mobiel, tablet, desktop), conversie en aantal sessies. Het is ook mogelijk om segmenten met andere gebruikers te delen, en ook te importeren uit de Google Analytics Solutions Gallery. Hiermee kan al veel inzichtelijk gemaakt worden, maar ze kunnen ook gebruikt worden als inspiratie voor nieuwe segmenten. Het is namelijk ook mogelijk om bestaande segmenten te kopiëren, en vervolgens aan te passen.

Segmenten gebruiken

Binnen elk rapport in Google Analytics kunnen segmenten worden toegepast. Het is ook mogelijk om meerdere segmenten tegelijk te gebruiken.

Ga naar een rapport, bij voorbeeld het Doelgroepoverzicht. Links boven de grafiek staat "Alle gebruikers", met daarnaast de optie "Segment toevoegen".

Klik op deze optie, en selecteer vervolgens een of meer segmenten aan. Klik daarna op Toepassen.

Wanneer een segment eenmaal is ingesteld blijft dit ook aan staan binnen het bezoek aan Google Analytics. Dus als er gewisseld wordt naar een ander rapport, dan worden de gegevens daar nog steeds over dezelfde segmenten getoond. Hierdoor is het makkelijk om een reeks rapporten te doorlopen om bij voorbeeld de verschillen tussen desktop en mobiel verkeer te vergelijken.

De standaard segmenten van Google Analytics zijn een goede start, maar wij raden iedereen aan om segmenten aan te maken die toegespitst zijn op de eigen websites en doelgroepen. Doordat segmenten makkelijk gemaakt kunnen worden en de data zelf niet aantasten zijn ze ook een uitstekend instrument om snel een hypothese te controleren. Wij raden daarom ook iedereen aan om de mogelijkheden van segmenten zelf uit te proberen!