Wanneer bezoekers een site bezoeken die met Google Analytics gemeten wordt, dan wordt bij dit bezoek ook de bron vastgelegd: Komt de bezoeker vanaf een zoekmachine, een andere site, of een ander kanaal? Deze gegevens zijn belangrijk bij de analyse en optimalisatie van een site. Naast de standaard ingestelde kanalen is het ook mogelijk om voor een site nieuwe kanalen te definieren of bestaande kanalen te bewerken om op de site toegespitste doelstellingen te kunnen meten.
Wat is een kanaalgroeperingen binnen Google Analytics?
Wanneer een bezoeker op een site binnenkomt zal Google vast proberen te stellen vanuit welk kanaal deze bezoeker is gekomen. Hierbij worden een aantal gegevens gebruikt om een match te vinden met een kanaal. Er wordt gekeken naar de gegevens die meegestuurd worden over de site en/of link waar de bezoeker vandaan komt. Er wordt onder andere gekeken naar de bron (bij voorbeeld de domeinnaam van een verwijzende site, of een eigen tag van een link uit een nieuwsbrief), maar ook het medium, sleutelwoorden, content– en andere campagne tags.
Deze groepering wordt gemaakt zodat in de rapporten in een oogopslag verschil tussen bezoekersgroepen gezien kunnen worden. Bezoek dat organisch op een site terecht komt zal zich over het algemeen anders gedragen dan bezoek dat via een advertentie komt.
Standaard kanaalgroeperingen
Standaard worden de volgende kanalen gedefinieerd:
- Direct
- Bezoekers die niet vanuit een (meetbaar) ander kanaal komen. Dit zijn bezoekers die de site bereiken door rechtstreeks het adres in de adresbalk te typen of via een bookmark
- Organic search
- Bezoekers die vanaf een site komen die Google als zoekmachine heeft aangeduid (zie deze lijst)
- Social
- Bezoekers die vanaf een social media kanaal komen
- Bezoekers die via email op de site komen
- Affiliates
- Bezoekers die via een (correct gedefinieerde) affiliate marketing link komen
- Referral
- Bezoekers die vanaf een andere site komen
- Paid search
- Bezoekers die via online advertenties op de site komen (de integratie is met name voor CPC en PPC campagnes)
- Other advertising
- Bezoekers die via andere advertentiekanalen op de site komen (met name CPV, CPA en andere)
- Display
- Bezoekers die via een bannercampagne op de site komen
- (unavailable) / (other)
- Wanner er geen ander kanaal toegekend kon worden
Kanaalgroeperingen gebruiken
De standaard set van kanaalgroeperingen werkt voor veel sites goed, maar wanneer er met online marketing activiteiten worden gestart dan verdient dit onderdeel ook de nodige aandacht. Het is aan te raden om voor eigen campagnes een kanaalgroepering in te stellen en daarvoor de nodige tagging ook in te richten. Bezoekers die via eigen kanalen (owned media) komen zijn meer gemotiveerd. Het is daarmee niet alleen nuttig om deze scherp te kunnen meten, maar ook om de nodige aanpassingen aan de site te doen om deze groep specifiek te bedienen.Het is ook mogelijk om op basis van andere ingezette marketingkanalen ook kanaalgroeperingen aan te maken of aan te passen.
Het is mogelijk om op basis van alle beschikbare dimensies (ook zelf gedefinieerde dimensies) kanalen aan te maken. Zo kunnen er bij voorbeeld ook kanalen gemaakt worden op basis van tijd van de dag of bezoek vanuit een geïntegreerd intranet.
Welke keuzes hier het beste gemaakt kunnen worden is volledig afhankelijk van de site en welke (online) activiteiten er worden uitgevoerd.