Betaalbaar eigen beeldmateriaal gebruiken, zoals foto’s of video’s, kan en is een uitstekende manier om de authenticiteit van de organisatie te benadrukken.

Panthera heeft een onderdeel (Panthera Visual Media of kortweg PVM) dat zich richt op het ontwikkelen van visuele media door fotografie en video producties voor haar klanten te realiseren. Dit onderdeel biedt naast deze producten ook cursussen voor aankomende en ervaren fotografen. Het is namelijk niet altijd nodig om een professionele fotograaf in te huren om aan goede foto’s te komen. Wanneer u zelf de basisprincipes van fotografie eigen heeft gemaakt, kunt u zelf ook heel ver komen, en door het volgen van een basiscursus kan daar een goede start mee worden gemaakt.

Maar weten hoe een camera werkt en welke compositie regels er zijn, is natuurlijk nog niet voldoende voor een bevredigend resultaat. De tips in dit artikel kunnen daar hopelijk een kleine bijdrage aan leveren.

Wat je doet of wie je bent

Of nu een professionele fotograaf voor u aan het werk is, of u fotografeert zelf, de onderwerpen van de foto’s op uw website moeten relevant zijn voor wat u doet of wie u bent. Gewoon wat leuke of mooie afbeeldingen plaatsen, zou geen optie mogen zijn. Dit is misschien wel de eerste en belangrijkste keuze die gemaakt moet worden voordat u los gaat: u laat zien wat u doet, of u laat zien we u bent, en niets anders.

Waarschijnlijk zult u zich bij het eerste meteen wat kunnen voorstellen: foto’s van kantoor, de werkplaats, wellicht de auto’s van uw bedrijf, gesprekken met klanten of uw producten. Dit is relatief gemakkelijk in beeld te brengen. Wanneer u zich echter zou willen richten op wie u bent, dan bent u bezig om uw identiteit in beelden vast te leggen. Daar komt vaak wat meer bij kijken en mogelijk haalt u zich daarbij teveel op de hals.

Uitgaande van het idee dat de identiteit van uw organisatie bekend is, dan werkt het vaak goed om daar een analogie bij te zoeken. Wordt die identiteit bijvoorbeeld in beeld gebracht wanneer u foto’s van een skyline van een stad zou laten zien, of juist van een landschap? Staan er mensen op, of juist niet? Beschrijven vissersboten de identiteit waarop vissers te zien zijn die hun netten uitwerpen? Of zouden windmolens die identiteit beter onderschrijven? Het zoeken naar een dergelijk thema is niet altijd even eenvoudig, maar heb gewoon geduld als het nog niet gevonden is. Als het uw doel is de identiteit weer te geven, dan verschijnt het beste beeld meestal vanzelf!

Begin eenvoudig

De identiteit laten zien is dus niet de meest eenvoudige start van het zelf produceren van beeldmateriaal. Het werk moet dan immers beschrijvend zijn, goed begrepen worden door de bezoeker van de website en het is vaak praktisch niet zo eenvoudig dit te maken. Je moet er meestal de boer voor op.

Het is vaak handiger om te beginnen met het fotograferen van uw eigen bedrijf, binnen en buiten. Bezoekers van uw website die u kennen herkennen dit natuurlijk direct en onbekenden krijgen meteen een goede indruk van uw organisatie.

Bij het fotograferen hiervan is het belangrijk om zich op te stellen als een goed huisvader: zorg dat het interieur er netjes bij staat, de bureaus opgeruimd zijn en vooral dat men ziet dat er gewerkt wordt.

Medewerkers fotograferen

Of het verstandig is om de eigen medewerkers te fotograferen, kunnen we ronduit met ‘ja’ beantwoorden. Mensen doen zaken met mensen. Organisaties met een gezicht spreken daarom meer aan als anonieme gebouwen en logo’s. We begrijpen dat mensen de organisatie verlaten en nieuwe collega’s in dienst genomen zullen worden. Maar als u zelf fotografeert, hoeft dit nauwelijks een probleem te zijn.

Fotografeer de medewerkers wanneer ze aan het werk zijn en de dingen doen waar ze goed in zijn. De typische pagina met portretfoto’s van medewerkers is meestal niet zo’n goed idee. Tenzij het echt gaat om mensen die bijvoorbeeld alleen telefonisch klantcontact hebben en u hen daarmee een gezicht wilt geven.

Compositie en licht

Het meest opvallende verschil tussen amateur- en professionele fotografie is vaak te herkennen in de compositie en de toepassing van licht. Het gaat in dit artikel te ver om daar uitgebreid op in te gaan, maar een tal van sites, ook die van onszelf, gaan daar wel dieper op in en waarschijnlijk zijn daarom daar wel nuttige tips te vinden om de eigen fotografie naar een hoger platform te tillen. Daarnaast en vooral is veel kijken naar werk van anderen inspirerend. Kijk naar foto’s op internet en vraag u af waarom ze u wel of niet aanspreken. Binnen een mum van tijd gaat u ook fraaie foto’s maken!