De laatste tijd is er steeds meer interesse in alternatieven voor Google Analytics. Dit is nog meer geworden na uitspraken van toezichthouders in Oostenrijk en Frankrijk dat Google Analytics niet voldoet aan de eisen van de GDPR (in Nederland geïmplementeerd in de AVG). In dit artikel gaan wij in op diensten die website analyses mogelijk maken.

Enige tijd geleden hebben wij een artikel gepubliceerd met alternatieven voor Google Analytics die in eigen beheer opgezet kunnen worden. Afhankelijk van de wensen en eisen van de organisatie kan het een betere oplossing zijn om van een cloud dienst gebruik te maken.

Van de hieronder genoemde diensten zijn er enkelen die een punt maken van de regels van de GDPR. Voor de diensten die ook veel geïntegreerde data weergeven zal de specifieke inrichting ervan bepalen of er ook aan de regels van de AVG wordt voldaan.

Diensten

Matomo Cloud

Het dashboard van Matomo met een grafiek en gegevens over websitebezoekers

Matomo Cloud is een dienst op basis van het open source Matomo platform wat ook werd beschreven in ons eerdere artikel over oplossingen in eigen beheer. Matomo heeft als voordeel dat het voor de installatie van tracking scripts nagenoeg hetzelfde werkt als Google Analytics. Een omschakeling is daarom relatief makkelijk gedaan.

De prijs voor Matomo Cloud begint bij €19/maand.

Fathom

Het dashboard van Fathom met een grafiek en gegevens over websitebezoekers

Fathom biedt een simpel dashboard dat de belangrijkste gegevens weergeeft. Het is vooral geschikt voor bedrijven die in een oogopslag het aantal bezoeken en bezoekersbronnen willen kunnen zien.

De prijs voor Fathom begint bij $14/maand.

Plausible

Het dashboard van Plausible met een grafiek en gegevens over websitebezoekers

Plausible biedt een simpel dashboard dat de belangrijkste gegevens weergeeft. Het is vooral geschikt voor bedrijven die in een oogopslag het aantal bezoeken en bezoekersbronnen willen kunnen zien. Plausible is hiernaast ook open source en kan daardoor onafhankelijk geaudit worden.

De prijs voor Plausible begint bij €9/maand.

Simple Analytics

Het dashboard van Simple Analytics met een grafiek en gegevens over websitebezoekers

Simple Analytics biedt net als de twee diensten hierboven een vrij simpel dashboard met bezoekersaantallen en -bronnen, maar probeert de data te verrijken met externe bronnen. Als er bij voorbeeld veel bezoek vanuit Twitter komt dan kan Simple Analytics de tweets van waaruit gelinkt wordt ook weergeven.

De prijs voor Simple Analytics begint bij €9/maand.

Clicky

Het dashboard van Clicky met een grafiek en gegevens over websitebezoekers

Clicky lijkt in eerste instantie veel op de simpele dashboard zoals hierboven beschreven, maar verzamelt veel extra data en biedt daardoor meer geavanceerde analyses zoals ook met Matomo mogelijk zijn.

De prijs voor Clicky begint bij $9,99/maand.

Visitor Analytics

Het dashboard van Visitor Analytics

Visitor analytics heeft veel functionaliteiten. Naast de standaardgegevens en grafieken voor bezoekersaantallen en bronnen heeft het platform ook mogelijkheden om verdere gedragdanalyses uit te voeren, bij voorbeeld door gebruik van heat maps.

De prijs voor Visitor Analytics begint bij $10.39/maand.

StatCounter

Het dashboard van StatCounter

StatCounter is een van de oudste web-analyse platforms en bestaat al meer dan 20 jaar. Omdat het voor het platform van belang is om historische data te kunnen vergelijken met recente data worden de analyses nog op basis van hits uitgevoerd, een meetmethode waar de meeste andere platforms van af zijn gestapt. Voor sites met een grote set historische data kan dit juist een voordeel zijn.

De prijs voor StatCounter begint bij €9/maand, maar heeft ook een gratis versie met beperkingen.

Mixpanel

Het dashboard van Mixpanel

Mixpanel is een uitgebreide dienst voor het analyseren van websites en sterk gericht op conversieoptimalisatie.

De prijs voor Mixplanel begint bij $25/maand, maar heeft ook een gratis versie met beperkingen.

Cloudflare

Cloudflare is een platform dat vooral bekend is als een content distribution network, dat moet helpen bij het sneller laden van afbeeldingen en scripts van website. Daarnaast beveiligen zij ook websites tegen DDoS aanvallen. Omdat bij die laatste dienst ook verkeer via de servers van Cloudflare loopt kunnen zij die gegevens gebruiken om analyses uit te voeren als onderdeel van de Cloudflare Web Analytics.

Een voorwaarde voor het gebruik van deze dienst is dat de betreffende site al gebruik maakt van de overige diensten van Cloudflare.

HotJar

HotJar is een dienst die groot is geworden door het bieden van een makkelijke oplossing voor heat maps, waarbij er gezien kan worden waar bezoekers met de muis naartoe bewegen. Het doel is net als bij een algemene analysetool het in kaart brengen van het functioneren van een site, maar doet dit op een andere manier. In plaats van getallen van gebruikers en sessies wordt het gedrag van de bezoekers op de pagina's zelf in kaart gebracht.

De prijs voor HotJar begint bij $31/maand, maar heeft ook een gratis versie met beperkingen.

Voor grotere bedrijven en maatwerk

Bovenstaande oplossingen zijn geschikte oplossingen voor het klein- en middelgrote MKB, afhankelijk van het specifieke bedrijf en analyse-eisen. Voor grotere bedrijven met meer complexe meetbehoeften kan er ook gekeken worden naar platforms zoals Chartbeat of Woopra en de diensten van Adobe Web Analytics en daaraan gekoppelde oplossingen. Deze platforms zijn vaak gericht op een meer compleet meetplatform voor marketing.

Snowplow is een tool die wij ook in ons eerdere artikel over software in eigen beheer hebben genoemd. De ontwikkelaars bieden dit platform ook aan als online dienst.

Overwegingen

Er zijn bij alle bovengenoemde diensten kosten verbonden aan het gebruik en hebben ook verschillen in functionaliteiten en focus. Wie een alternatief in eigen beheer wil gebruiken voor Google Analytics doet er goed aan om van tevoren vast te stellen welk doel de metingen hebben en welke middelen er beschikbaar zijn. Op basis hiervan kan een juiste keuze gemaakt worden.