Nog geen 15% van de websites blijkt goed vindbaar te zijn. Toch gebruikt 87% van de potentiële klanten het internet om aanbieders te vinden. Wat is hier aan te doen?

Ware Search Engine Optimalization vindt plaats door aan drie zaken te werken. De website moet voor de zoekmachines technisch goed leesbaar zijn, de teksten moeten daarnaast goed zijn en het aantal inkomende links moet optimaal zijn. Er van uitgaande dat u over een website beschikt die goed indexeerbaar is (te ‘lezen’ is door zoekmachines) moet u zich dus in eerste instantie richten op deze laatste twee componenten.

Alhoewel teksten op websites bedoeld zijn voor bezoekers, is het goed bij het ontwikkelen van tekst alvast rekening te houden met de werking van zoekmachines. De meest optimale tekst houdt immers rekening met bezoekers en zoekmachines. Maak daarom een tekst met informatie die zinvol is. Originaliteit is van belang, ook voor zoekmachines! Zoekmachines ‘houden’ daarnaast niet korte teksten.  Een aantal van 200 woorden wordt hierbij minimaal geadviseerd.

Zorg dat u actueel blijft, wijzig teksten en vul ze aan. Laat uw site langzamerhand groeien.  Nieuwsberichten plaatsen op de home page doet het bijvoorbeeld goed. En als u links plaats, doe dit dan bij voorkeur met behulp van ‘leesbare’ url’s. http://www.panthera.nl/tks/a7564.html is hier geen goed voorbeeld van. Gebruik liever: http//www.panthera.nl/artikelen/terminalserver.html.

Plaats een sitemap op uw website. Zoekmachines speuren uw website af naar sitemaps. Deze zijn technisch gesproken vaak veel beter te lezen door de zoekmachines dan bijvoorbeeld Flash menu’s of complexe javascripts. Vandaar dat zoekmachines ze zo graag vinden en gebruiken.

Omdat de standaard tags wel degelijk door zoekmachines worden gebruikt in het bepalen van de ranking, is het belangrijk gebruik te blijven maken van goede titels, vet gedrukte tekstdelen en bjvoorbeeld de bekende <h1> en <h2> tags voor titels op de pagina. Vanzelfsprekend blijft het daarbij van groot belang dat u trefwoordcombinaties op de juiste plaatsen een aantal keer voor laat komen.

Ook metatags als ‘description’ worden nog steeds door bepaalde zoekmachines geraadpleegd. Plaat hier bij voorkeur een korte samenvatting van de desbetreffende pagina in.  Beschouw het als een soort ‘inleidende tekst’ van het desbetreffende artikel. Laat de tips liggen die u op internet kunt vinden om zoekmachines als Google te misleiden. Verborgen teksten en onjuiste trefwoordcombinaties en de vele andere 'trucks' kunnen door zoekmachines afgestraft worden zodat u zelfs maandenlang helemaal niet meer in de lijsten voor zult komen!

Het soort handelingen zoals hierboven beschreven kost geen geld, maar wel tijd. Het is niet moeilijk, maar u moet er wel een en ander van weten. En uiteindelijk is dit alles ook geld waard. Daarbij is het, als u het heel goed wilt doen, specialistisch werk. Let wel: uw inspanningen leveren u verbetering op t.o.v. de situatie wanneer u dit niet heeft gedaan. Maar verwacht echter van een specialist dat hij het geheel op een nog hoger plan kan trekken door zijn kennis, kundigheid en ervaringen in te brengen.  Een praktische tip hierbij: een website bouwer is niet altijd per definitie de beste partij hiervoor...

Specialisten inhuren kost geld, maar levert ook wat op. Een andere manier om betaald bezoekers te trekken is natuurlijk de zoekmachine zelf hiervoor te betalen. Google Adwords is hier een goed voorbeeld van. U betaalt hierbij Google om uw bericht te vertonen indien de door u aan Google opgegeven trefwoorden worden opgegeven. Dit verschijnt dan aan de rechterkant van, of boven de natuurlijk (ook organisch genoemd) gevonden pagina’s . Deze zogenaamde gesponsorde links blijken in praktijk effectief te zijn.

Voor meer informatie over search engine optimalization kunt u natuurlijk altijd even contact met ons opnemen!