Vanuit zoekmachines (search engines) ontstaat het meeste website verkeer, toont onderzoek aan. Wanneer uw website niet hoog genoeg wordt 'gerankt' in de zoekmachines (dat wil zeggen dat hij verschijnt na de derde pagina in het zoekresultaat), dan neemt dit verkeer enorm af. Uw internet concurrenten lopen dan met uw potentiële klanten weg. SEO (Search Engine Optimalization) richt zich op het verhogen van de vindbaarheid van uw website in zoekmachines.

De drie componenten die daarbij van belang zijn voor de positie in een zoekmachine en dus bijdragen aan zoekmachine optimalisatie zijn:

  1. De tekstcomponent
  2. De indexatiecomponent
  3. De populariteitscomponent

SEO activiteiten richten zich op het optimaliseren van de vindbaarheid door deze componenten te beinvloeden.

Welk rol speelt de indexatiecomponent op de vindbaarheid van websites?

Zoekmachine onderzoeken uw site en proberen hem te 'begrijpen' (te indexeren). Tijdens dat proces wordt geprobeerd een website te 'lezen'. Als een website goed leesbaar is voor zoekmachines, dan bevodert dit vanzelfsprekend de mogelijkheid de website te indexeren.

De indexatiecomponent bepaalt dus of uw website goed geindexeerd kan worden door de zoekrobots. Van cruciaal belang hierin is de navigatie. Alle koppelingen binnen uw site moeten zoekmachinevriendelijk zijn. Een goede sitemap werkt daarom positief uit voor een betere indexatie.         

Welk effect speelt de tekstcomponent bij de vindbaarheid van websites?

De tekstcomponent bepaalt of uw webpagina relevant is voor de zoekbewerking. Trefwoorden spelen daarin een belangrijke rol. Bezoekers die via een zoekmachine op uw website terecht komen, zijn daar veelal gekomen doordat ze een aantal trefwoorden hebben opgegeven. Dit zijn de woorden die uw producten en diensten het beste omschrijven en waarop wordt gezocht.

Er moet dus een goede link bestaan tussen de relevante trefwoorden en de aanwezigheid van uw website binnen de zoekmachines. Daarnaast spelen ook andere factoren een rol bij het optimaliseren van de tekstcomponent.

Wel effect heeft de populariteitscomponent op de vindbaarheid van websites?             

De populariteitscomponent bepaalt of uw website belangrijk gevonden wordt door de zoekmachines. De populariteit wordt bepaald door het aantal koppelingen (links vanuit andere sites) naar uw site. Een aantal factoren spelen daarbij een rol:

  • Hoe belangrijker (veel bezoekers) en relevanter de site waar de koppelingen vandaan komen, hoe belangrijker de 'stem' voor uw pagina
  • Hoe meer koppelingen naar uw pagina, hoe populairder uw pagina
  • Uitgaande links werken negatief
  • Tekstlinks leveren een hogere waarde door de aanwezigheid van trefwoorden dan image-links  

Geldt voor SEO activiteiten, baadt het niet dan schaadt het niet?

Het is onmogelijk om een hoge positie binnen een zoekmachine als Google te garanderen. Organisaties willen vooral gevonden worden om meer bezoekers te trekken, wat uiteindelijk tot meer omzet of branding moet leiden. Er blijken maar weinig bedrijven in staat te zijn om op legale wijze een hoge positie te behalen met een veel gebruikt zoekwoord. Vaak kost dit veel tijd en geld en dit is het verkoopverhaal van de 'snelle jongens'.

Een hoge positie behalen op minder relevante zoekwoorden kan erg nuttig zijn. Belangrijk is hiervoor vooraf de gewenste zoekwoorden of -zinnen vast te stellen en eventueel te laten controleren op hun KEI (Keyword Eficiency Index, die een waarde aan een zoekwoord toekent).

Een niet-legale mehode kan resulteren in het langdurig (maanden) gebannen worden uit zoekmachines zoals Google. Tevens kan het een enorme smet op u afwerpen. Google heeft de niet-legale methoden beschreven. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van reciprocal linking (uitwisselen van links tussen twee websites), het dupliceren van content (op de site zelf of van andere websites), content plaatsen in de kleur van de achtergrond en bijvoorbeeld het plaatsen van een pagina die zoekmachines naar andere pagina's doorverwijst dan mensen. het laten ontwikkelen van landingspages waarop bovengenoemde technieken niet gebruikt worden, levert in het algemeen geen problemen op.

Google straft blackhat SEO af, beter bekent als Google penalty. De -950 maatregel betekent dat Google uw website 950 plaatsen terug zet in de ranking. Maar ook de opgebouwde Pagerank op nul zetten, backlinks uitgeschakeld krijgen of de google bot die niet meer langskomt om uw website te indexeren, kunnen straffen zijn die u toegewezen krijgt. De ergste straf misschien, geheel verwijderd worden uit de Google database voor een periode van meerdere maanden, blijkt nog niet genoeg te zijn om 'malafide SEO experts' te doen stoppen met deze praktijken.