Het gaat goed met E-commerce in Nederland. Panthera heeft in de afgelopen periode meer E-commerce sites mogen maken, dan in welke andere periode van ons bestaan dan ook. Met de opkomende vraag neemt natuurlijk ook het risico toe. Ongeveer 60% van de bedrijven heeft dit jaar meer bedrijfsaankopen via het internet gedaan, dan in 2006. Ook bij particulieren blijkt dit het geval te zijn.
Mannen en (vooral) senioren zijn steeds meer bereid om online te winkelen. Interessant is te zien dat we online deze ontwikkeling blijkbaar steeds beter aankunnen en er ook iets mee willen, maar dat de back end van deze dienstverlening nog maar nauwelijks is meegegroeid. Kun je in bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk al vaak bij je online bestelling opgeven wanneer je het bestelde goed thuis afgeleverd wil krijgen, in Nederland wordt je nog gehouden aan de min of meer traditionele opvatting van bezorging tijdens kantooruren. Zo heb ik zelf al twee keer in de afgelopen periode naar het postkantoor moeten gaan omdat we niet thuis waren tijdens de het aanbieden van de bestelde producten, en de bezorgers na een poging het blijken op te geven. Logisch, want in moderne gezinnen werken mannen en vrouwen, vaak beide in deeltijd, en de bezorgers komen altijd op hem meent dat je er niet bent. Volgens mij azen ze zelfs op die momenten. Kortom, E-commerce werkt, is zinvol, maakt geld, en we moeten hier en daar nog wat bijschaven, maar er is een belangrijke keerzijde waar we liever niet zo over praten.
Er is meer aan de hand. Ongeveer de helft van de bedrijven die zich op E-commerce vlak heeft begeven, blijkt aanzienlijke problemen te hebben (gehad) met criminaliteit, in onze wereld wel cybercrime genoemd. Denk dan niet aan de top-100 bedrijven. Met hun voorzieningen, zoals technische hulpmiddelen en juridische afdelingen, hebben zij minder last dan het MKB. De betalingen met bijvoorbeeld creditcards en iDeal wordt door ongeveer een derde van de organisaties die iets met E-commerce doen, als riskant ervaren.
Kenners zijn het al met elkaar eens: E-commerce gaat in een aantal branches zorgen voor een forse omwenteling. Het is straks niet meer logisch vakanties te boeken in een reisbureau in het dorp. Dat doen we straks allemaal online. Een computerspelletje kopen, video’s lenen of software aanschaffen, allemaal zaken waarvoor een winkel niet meer nodig is.
Als u iets met E-commerce wil doen, dan maakt u een logische en ook goede commerciële stap vooruit. Maar laat u wel adviseren door een betrouwbare partner die verstand van zaken heeft. Immers, de digitale winkel mag dan de toekomst hebben, maar een winkel waarbij de deuren open staan, is zo leeg geroofd!