Social Media Platforms, zoals LinkedIn en Facebook, wijzigen soms hun voorwaarden zonder dat duidelijk te vermelden of er zelfs toestemming voor te vragen. Dit betekent dat gebruikers van dergelijke systemen alert moeten blijven.

LinkedIn bijvoorbeeld, wijzigde ‘stilzwijgend’ haar voorwaarden zo dat het mogelijk voor haar werd om de profielfoto’s van leden bij advertenties te kunnen zetten. Wie dat niet wil, moet hiervoor in het instellingen menu van LinkedIn expliciet aangeven (door uit te vinken) dit niet toe te staan. Standaard is het dus ingeschakeld.

In februari van dit jaar was er al eerder onrust over een dergelijke eenzijdig doorgevoerde aanpassing van de voorwaarden. Daarop besloot Facebook gebruikers te laten stemmen over voorgestelde aanpassingen. Overigens maakten maar weinig leden van Facebook gebruik van de mogelijkheid er over te stemmen. Zo’n 3 procent stemde en daarvan ging 75 procent akkoord met de voorgestelde aanpassingen.

Het was vanzelfsprekend een goede ontwikkeling dat Facebook gebruikers ging betrekken bij de aanpassingen van haar voorwaarden. Een social netwerk bestaat immers bij de gratie dat de gebruikers het gevoel hebben dat het van hen is. Volgen de  overige social media platforms het voorbeeld van Facebook, en gaan er meer mensen stemmen, dan hoeven we wellicht niet meer zo alert te zijn om de mogelijke schending van onze privacy.