Het vaak genoemde, maar nog niet daadwerkelijk bewezen “sandbox effect” van Google, doet veel stof opwaaien. Het sandbox effect wordt beschreven als een periode waarin nieuwe domeinnamen (url’s) niet goed gerankt worden in de zoekmachine van Google omdat ze ‘apart’ gehouden zouden worden. Ze mogen even in de zandbak spelen om te bewijzen dat ze echt iets kunnen of waard zijn.

In sommige gevallen is deze ‘werking’ goed. Immers, een website zou zich eerst moeten bewijzen en de periode die wordt toegeschreven aan sandbox komt daar dan ook wel mee overeen; namelijk zo’n drie maanden. Je houdt ‘snelle vliegers’ tegen. Er is echter ook een keerzijde aan deze werking van de zoekmachine wanneer dit echt opzettelijk wordt gedaan. Tijdafhankelijke websites, zoals actie sites of actualiteitssites (denk aan een speciale website met informatie over een natuurramp zoals de tsunami) ondervinden hier dus ook hinder van. En dat is meer dan lastig, niet op de laatste plaats omdat internet het medium bij uitstek is waarmee heel snel gecommuniceerd moet kunnen worden.

Vestal Nederland heeft Panthera BV ingeschakeld voor haar gehele marketing. Als onderdeel daarvan hebben we daarvoor de url http://www.vestal.nl vast weten te leggen. Iedereen die zich ook maar even met SEO (Search Engine Optimalization) bezig heeft gehouden weet dat trefwoorden opgenomen in de domeinnaam een belangrijke rol spelen bij de vindbaarheid. Het is maar zelden zo dat een bedrijfsnaam, gebruikt als domeinnaam, als trefwoord niet veroorzaakt dat de bijbehorende website op pagina 1, nummer 1 getoond wordt. Voor Vestal gold dit ook. Direct na lancering en eerste indexatie kwamen we met deze website op pagina 1, nummer 1 wanneer we Vestal als trefwoord gebruikten en daarbij zochten op pagina's in het Nederlands. Na twee weken leek het echter alsof de website in de resultatenlijst van Google werd geweerd. Dit bleef enkele maanden het geval, totdat ineens de oude situatie terug was gekomen. De website komt nu op pagina 1, nummer 1 wanneer we Vestal als trefwoord gebruiken en zoeken op pagina's in het Nederlands. Voor een merk dat het van branding in het Nederlandstalige afzetgebied moet hebben, is dit natuurlijk van vitaal belang.

De situatie die zich voordeed bij Vestal hebben we bij veel meer nieuwe domeinnamen geconstateerd. Dit in tegenstelling tot nieuwe websites met bestaande (oude) domeinnamen. Blijkbaar worden nieuwe url’s in de zandbak geplaatst, en heeft het niets met de website zelf te maken.

Of sandbox nu wel of niet echt bestaat, zeker is dat een nieuwe url niet snel mee kan doen met ‘de grote jongens’. Maar na een maand of drie is dat voorbij. Er is geen reden, om net als de Vestal site, na een paar maanden ook met een nieuwe url, op pagina 1, nummer 1 te komen, mits de content relevant genoeg is voor de trefwoorden waarop gezocht werd