Retargeting, ook remarketing genoemd, zorgt er voor dat een advertentie met een merk of een product de potentiële klant volgt, al is hij van de website verdwenen. Hoe werkt retargeting eigenlijk en hoe voorkom je irritatie bij bezoekers?

Eenvoudig gezegd heeft retargeting als doel mensen advertenties te tonen van producten waar zij van hebben aangegeven of hebben laten blijken, interesse in te hebben. Door dit te doen is de kans op conversie natuurlijk een stuk groter en nemen de kosten per vertoning (mede daardoor) drastisch af. Het is niet meer willekeurig maar juist gericht.

Om gebruik te kunnen maken van retargeting wordt geen gebruik gemaakt van het opslaan van persoonlijke identificeerbare data. Er wordt slechts een regel code aan een website toegevoegd om retargeting toe te passen. Wanneer een bezoeker de website bezoekt, dan wordt door deze regel een cookie op de computer van de bezoeker geplaatst. Een in te huren retargeting bureau zorgt er dan voor dat met behulp van dit cookie, het retargeting proces start en levend wordt gehouden.

Vanzelfsprekend wordt in het cookie vastgelegd in welk product of welke dienst de bezoeker interesse had. Komt hij op een andere website, dan wordt door het retargeting bureau deze advertentie op die website vertoond. Op die manier ‘volgt’ de advertentie de bezoeker over het internet, en dus ook op andere websites.

Handige internet ondernemers gebruiken deze techniek ook door de cookies aan te laten maken met behulp van bijvoorbeeld email marketing. Hierdoor hoef je als individu niet eens op diens website terecht gekomen te zijn, om toch te worden achtervolgd door diens advertenties.

Hoewel retargeting op dit moment erg “in” is, en er hoge verwachtingen van zijn, kan het ook snel leiden tot irritatie bij internet gebruikers. Het is daarom een goede zaak voor alle partijen wanneer adverteerders met behulp van een zogenaamde frequency cap voorkomen dat de retargeting uiteindelijk niet als stalking wordt beschouwd. Men zegt wel dat een maximum van 3 vertoningen per gebruiker per dag en een maximum van 12 vertoningen in totaal een goed uitgangspunt zou moeten zijn. Toch moet men hier voorzichtig mee omgaan. De ene advertentie is immers de andere niet. Soms is een keer per dag al veel. Door een frequency cap op te geven aan het retargeting bureau, kan dit worden geregeld.