De ICT wereld is al lang niet meer wat het geweest is. Had je vroeger een IBM kloon met DOS en WordPerfect, nu heb je te maken met diverse partijen die gezamenlijk de juiste omgeving ontwikkelen en onderhouden, totdat het mis gaat…
Steeds meer bestaat de ICT omgeving uit een samenstelling van producten en diensten die onder elkaar niet kunnen werken, maar waarvan de leveranciers zich verregaande gespecialiseerd hebben. Een goede ontwikkeling, zult u misschien denken. Immers, die leveranciers hebben meer focus en dus ook meer kennis op hun gebied. Maar dit brengt in praktijk ook belangrijke nadelen met zich mee.
Wie een website laat maken heeft al snel te maken met vormgevers, hosting partijen, tekstschrijvers en bijvoorbeeld media inkopers. Vaak zijn daar dan ook nog een paar onderaannemers bij betrokken. Klanten dreigen daardoor nog wel eens het overzicht te verliezen en in geval van nood van het kastje naar de muur gestuurd te worden.
Omdat iedere partij in een dergelijke samenstelling zijn werk goed moet doen wil het geheel goed werken, moeten er onderling hele goede afspraken gemaakt worden. Maar ja, dat is voor de gemiddelde klant en in de dagelijkse praktijk niet zo eenvoudig als het lijkt.
Vaak blijkt dat tijdens de ontwikkelingsfase, en ook nog wel na oplevering, het gebrek aan duidelijkheid tot onvoorziene kosten kan leiden. Bij calamiteiten worden klanten niet altijd adequaat geholpen en zijn daardoor soms vervelende interventies nodig.
Bij Panthera proberen we daarom zoveel mogelijk totaaloplossingen te leveren. Daar waar een component van de oplossing door een andere partij wordt uitgevoerd, maken we hele heldere en doeltreffende afspraken over wie wat precies doet en waar verantwoordelijk voor is. We hebben daarvoor een zogenaamde externe monitoring ingericht. Vanuit de ogen van de klant kijken we naar diens eisen, wensen en verwachtingspatronen. En de uitkomsten daarvan bepalen voor ons de doelstellingen. Wie op een eiland blijft zitten, zo luidt ons motto, vereenzaamd uiteindelijk,
Vanzelfsprekend komt deze aanpak niet uit de lucht vallen. Wij treden voor zowel grote als kleinere partijen op als adviseur en consultant voor bijvoorbeeld hun online activiteiten. We brengen vooraf de wensen goed in kaart en vertalen dit naar meetbare targets. We beoordelen offertes, zoeken de juiste leveranciers en voeren adequate pitches voor onze klanten uit. We managen het proces, sturen bij en rapporteren. En last but not least meten we de resultaten grondig door.
Door de werkwijze van onze Online Consultants voorkomen we eventuele patstellingen en problemen met calamiteiten achteraf. Vanzelfsprekend levert onze ervaring als IT-Auditors hiervoor een uitstekende basis.