Nike blinkt uit in een nieuw spel waarin veel bedrijven tot nu toe faalden: merkentrouw opbouwen via Web 2.0.

Twee jaar geleden werd Nike+ gelanceerd, een technologie die data van hardloopsessies bijhoudt. 1,3 miljoen hardlopers kochten bij Nike een iPod Sport Kit. De Kit registreert onder andere je hartslag, de gelopen kilometers en verbrande calorieën op je iPod. Als je de iPod op het dockingstation zet, wordt nikeplus.com geopend en kun je je resultaten online zetten.

Nikeplus.com, een verzamelplaats voor renners uit de hele wereld, is razend populair. In augustus alleen al logden 800.000 renners in om zich in te schrijven voor een 10 km-loop, simultaan in 25 steden. Gesponsord door Nike uiteraard. Is het toeval dat de verkoop van Nike-renschoenen de afgelopen twee jaar in de VS 13 procent steeg? Nee, denken analisten. Er zijn kapers op de kust, zoals adidas met miCoach. Maar die hebben nog een lange weg te gaan voor ze Nike voorbij zijn. 150 miljoen kilometer om precies te zijn (het aantal kilometers dat renners registreerden via Nike+).