Google heeft net als Apple een online winkel voor software, de Chrome Web Store genaamd. Maar niemand vindt dat blijkbaar echt interessant.

In de Chrome Web Store worden webapplicaties verkocht. Als het budget wordt bekeken dat gestopt is in de publiciteit van deze online winkel, dan mag er wat verwacht worden, maar de resultaten vallen hard tegen.

De winkel heeft veel weg van iTunes en net als bij Apple worden er zowel betaalde als gratis producten aangeboden. MathBoard, een van de programma’s die aangeboden en het meest verkocht wordt, wordt ongeveer 70 keer per maand voor een kleine drie dollar per download verkocht. Hiermee wordt wekelijks dus iets meer dan 200 dollar omgezet. Wordt de fee er afgehaald, dan houdt dit na schatting zo’n 150 dollar per week over voor de maker. Dit is dus niet veel en laat zien dat het voor de overige applicaties nagenoeg niets overblijft.

Het lijkt er op dat de consument veel minder bereid is om software voor de pc te kopen, dan voor een smartphone. Apple heeft namelijk al voor meer dan 2 miljard dollar aan software voor smartphones verkocht. Het eventuele bewijs hiervoor kan misschien eerdaags geleverd worden omdat Apple deze maand een nieuwe winkel heeft geopend. Die winkel richt zich op de Max OS X markt. Daarbij moet wel gezegd worden dat van Apple gebruiker bekend is dat ze veel minder illegale software gebruiken dan Windows gebruikers. Dus of deze resultaten goed te vergelijken zijn, is nog maar de vraag.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er toch nog te weinig reclame voor de winkel van Google is gemaakt. Gezien het geïnvesteerde budget is dat echter twijfelachtig. Ook als bekeken wordt hoe vaak de gratis software vanuit de nieuwe Google winkel wordt gedownload, kan dit niet echt aannemelijk worden gemaakt. QuickNote wordt bijvoorbeeld wekelijks een slordige 8.000 keer gedownload. Niet echt weinig te noemen.