Alweer langere tijd geleden creëerde Google de mogelijkheid om naast tekstlinks ook afbeeldingen (lees banners) te gaan gebruiken. Nu wordt er zelfs gesproken over het opnemen van video’s. Zijn teksten dan niet (meer) goed genoeg?

Er werden door Google testen uitgevoerd om ‘ingekochte’ afbeeldingen binnen het Image search deel van Google te laten terugkomen. Daardoor zag je ze soms ineens verschijnen, vaak een drietal horizontaal gerangschikt, wanneer je daar aan het searchen was. Deze afbeeldingen waren in het begin statisch (bevatten geen animaties) maar lieten al snel animaties toe onder de druk van de markt.

Het was duidelijk dat Google bezig was om iets te gaan toevoegen aan de advertentiemogelijkheden. Niet gek, want verschillende voorspellingen hadden al aangegeven dat het nog maar hooguit een paar jaar zal duren voordat de groei in Google AdWords zal afnemen. En dat zal Google niet afwachten, die zijn grootste inkomsten uit advertenties haalt.

Google AdWords is het terrein van de zogenaamde ‘direct response marketeers’. Mensen die niet zozeer aan branding doen maar vooral de directe verkoop willen stimuleren. Met afbeeldingen kan men veel beter branden dan met tekst, en Google zou hiermee dus een nieuwe (en grote) groep adverteerders kunnen aantrekken.

Een ‘nieuwe’ tendens op het internet, waar Google ook al deels op is ingesprongen, is het gebruik van video’s. Met behulp van video’s kun je nog meer dan met afbeeldingen sfeer en emotie neerzetten. Binnen Google Video zien we al talloze commercials geupload. Video’s zijn op dit moment de ultieme vorm om te branden op het internet.

Lastig van video’s en afbeeldingen is dat er nog geen zoekmachine is die dit soort objecten goed kan indexeren. Zoekmachines hebben geen idee over de 'inhoud' van een afbeelding of video. Het zal niet vreemd in de oren klinken dat zoekmachines, gezien de belangen, naar verluid naarstig op zoek zijn naar het algoritme dat dit wel kan doen.