De redemptie is, eenvoudig gezegd, hoe groot deel van de mensen deelnemen aan een actie of een activiteit.

Hieronder enkele voorbeelden.

De redemptie van een online marketing campagne kan berekend worden door het aantal deelnemende bezoekers aan de actie op uw site te delen door het totaal aantal bezoekers (vanzelfsprekend vermenigvuldigd met 100 om tot procenten te komen), maar ook door het aantal deelnemende bezoekers op uw site te delen door bijvoorbeeld het aantal uitgegeven waardebonnen. Vooraf moet daarom goed duidelijk worden gemaakt op basis van welke gegevens de redemptie exact berekend wordt.

Redeptie in een online marketing campagne

U begint een actie op uw site. De actie loopt zes weken, en in deze periode wordt de site 80.000 keer bezocht. 19.200 bezoekers beginnen met de deelname, maar 9.600 bezoekers maken de deelname ook af (bij voorbeeld door het definitief verzenden van deelname en persoonsgegevens). 9.600 is 12% van 80.000. U heeft hiermee dus een redemptie van 12% behaald.

Redeptie van een waardebon

U plaatst een waardebon voor 15% korting in de krant voor de aankoop van uw product. De krant heeft een oplage van 200.000. Er worden 4.200 bonnen daadwerkelijk ingeleverd. 4.200 is 2,1% van 200.000. U heeft hiermee dus een redemptie van 2,1% behaald.

Zou dit een goed percentage zijn? Indien waardebonnen tussen de 10% en 20% van de winkelwaarde vergoed, mag u een redemptie tussen de 0,5% en 2,5% verwachten. De door u behaalde redemptie bevindt zich dus binnen de normale range.