Wat gaat er in 2006 gebeuren in het land van internet marketing en zoekmachine optimalisatie? Laten we eens in onze kristallen bol kijken…

Het is natuurlijk onmogelijk exact te voorspellen wat er precies zal gaan gebeuren, maar uitgaande van een aantal huidige ontwikkelingen wordt wel een tipje van de sluier opgelicht. Panthera ziet het jaar 2006 als het jaar van de ‘advertising’. Natuurlijk zal de ‘normale zoekmachine optimalisatie’ gewoon verder gaan en meer geoptimaliseerd worden, maar daarnaast zullen de gesponsorde links, zoals Google AdWords een extra vlucht gaan nemen.

Naast de conventionele advertenties bij de bekende bedrijven verwacht ik dat er tevens veel alternatieven komen, waarbij betaald moet worden om op Internet Gidsen (lijsten) te worden geplaatst. Deze lijsten worden dan vertoond naast veel gebruikte blogs en news feeds waarbij straks een rijkere media, zoals flash en video, zullen worden ingezet.

Webblogs gaan een steeds belangrijkere plaats innemen en uiteindelijk gaan ze behoren tot de mainstream van het internet. Het is nog maar even wachten op het bereiken van de kritische massa. Ook portals en online magazines zullen (nog) belangrijker worden. Op de portals komen de communities samen en de online magazines worden een ‘lijfblad’ (en dus de home page) van gebruikers. Dit laatste zien we bijvoorbeeld al gebeuren bij http://www.nu.nl en let ook op de uitbreiding van Google vorig jaar met zijn ‘gepersonaliseerde startpagina’ waarbij je zelf grotendeels kunt bepalen hoe je ‘online magazine’ er uit komt te zien. Deze portals en magazines zijn uitstekend geschikt voor het plaatsen van doelgroep gerichte advertenties en dus gaan ze daar nog veel geld mee verdienen.

Podcasting en video blogging zullen snel de tekst blogs in de nek gaan hijgen. Met podcasting heeft men een middel in handen waarin voor mensen met bijvoorbeeld een Apple iPod discussies, radioshows en muziekprogramma’s beschikbaar worden gesteld via Internet. Vlogging (de samentrekking voor ‘video blogging’) is al serieus als onderzoeksgebied door Google opgepakt. Mensen kunnen hiermee in plaats van tekstberichten video opnamen op het net plaatsen. Deze worden door Google geïndexeerd en daarmee ontstaat een nieuw fenomeen. Het zal nog wel even duren voordat het echt een geaccepteerd algemeen goed wordt, maar denk daarbij eerder in maanden, dan in jaren!

Maar niet alleen Google is actief aan het innoveren. Yahoo! Is al geruime tijd bezig zijn sociale netwerk infrastructuur verder uit te bouwen. Met het initiatief Yahoo 360 is het mogelijk om virtuele sociale groepen te creëren die onderling gegevens uitwisselen. Ik denk dat dit door de andere partijen wordt overgenomen wanneer ze de mogelijkheden en inpakt van deze omgevingen hebben begrepen. Internet gaat steeds meer ‘real live’ nabootsen waarbij vooral het ‘taggen’ (waarderen en kenmerken door ‘derden’) van informatie voor verkoop gerichte organisaties een belangrijke informatiebron kan worden hun marketing op af te stellen.

En, zoals we al eerder aangaven, het crossplatform gebruik van de Internet communicatie middelen neemt alleen nog maar verder toe. Met de brede invoering van Voice over IP en de mogelijkheid om met bijvoorbeeld smartphones zonder problemen gebruik te maken van je favoriete chat programma, ontstaat er een geheel nieuwe omgeving waarop advertenties kunnen worden vertoond.

De op community gebaseerde webservices, zoals Technorati en Flikr, maar ook de Wiki sites, staan net als de mobile communicatie middelen nog maar aan het begin van een lange en interessante weg. De Internet Marketeers zullen deze werelden serieus moeten verkennen, al hebben hun klanten nu nog vaak een sterk sceptische houding tegenover dit fenomeen. De angst om iets op je website te krijgen waarover je geen controle hebt, is nog groot en beangstigend. Maar nog dit jaar zul je zien dat er al steeds meer websites zullen gaan experimenteren met deze mogelijkheid.

Sommige boze tongen beweren dat het succes van Google in 2006 doorbroken zal worden. Ik geloof daar niets van. In tegendeel! Ik denk dat Google nog verder zal groeien en dat het zelfs de desktop zal kunnen gaan overnemen met zijn web based applicaties. AJAX, een omgeving waar wij inmiddels een tijd lang mee werken en waarvan wij een zeer positieve indruk hebben gekregen, is een voorbeeld van een alternatief die het Microsoft nog erg moeilijk zou kunnen gaan maken.

Maar als Google niet blijft innoveren, gaat het ook voor haar fout lopen. Google bewandelt daarbij de laatste tijd de grens van het toelaatbare. Google wordt dan ook geconfronteerd met de ene rechtszaak na de andere. Deze organisatie is natuurlijk in bezit van zeer interessante gegevens en het ligt voor de hand dat ze de verleiding deze gegevens te gebruiken dagelijks ervaart en er goed mee om moet gaan. Wordt echter de privacy geschaad, dan is het denk ik snel met dit imperium gedaan. Google wordt door de meeste mensen nog steeds als neutraal en objectief beschouwd. Valt die perceptie weg, dan nemen haar kansen sterk af.

MSN stijgt gestaag en ik geloof dat ze over een enorm potentieel beschikt. De achterban van MSN is echter monopolie speler en al langer geneigd een goede volger te zijn. Daarom verwacht ik van MSN een mooie en interessante combinatie van diensten, maar geen innovatieve. Adverteerders blijven ook dit jaar naar alle waarschijnlijkheid terughoudend. Je ziet wel dat merken die echt op jongeren azen er belangstelling voor hebben. Pas volgend jaar verwacht ik dat MSN een dusdanige vuist heeft gemaakt naar bijvoorbeeld Google en Yahoo! dat echt met interesse naar ze gekeken wordt.

Yahoo! begeeft zich steeds meer op het gebied van het entertainment. Video, games en andere online zaken zoals muziek en TV. En die richting zal worden doorgezet. De in-game advertising zal helemaal hun ding gaan worden. Daar kunnen heel wat sitebuilders en reclamebureaus nog een voorbeeld aan gaan nemen. En dat zullen ze dan ook gaan doen. De traditionele mediabureaus zien natuurlijk nog niet zoveel in online marketing. Immers, daar is veel minder aan te verdienen. Maar ze zullen er niet omheen kunnen en samenwerkingen met bijvoorbeeld ervaren zoekmachine optimalisatie specialisten en online mediabureau’s liggen dan ook in het vooruitschiet.

Zowel de B2B als de B2C markten zullen zich steeds meer op Internet begeven en daar ook hun klanten vandaan gaan halen. Er zal ook (nog) meer gekocht en dus verkocht worden via het Internet. Met name de direct op verkoop gerichte organisaties van het MKB zullen daar hun voordeel uit kunnen halen. Zoekmachines zullen zich daar nog meer op moeten gaan aanpassen willen ze succesvol zijn.

Ze zullen bijvoorbeeld “locatieafhankelijke pagina’s” moeten gaan weergeven als relevante pagina’s. En gebruikers zullen daarvoor een deel van hun privacy (vrijwillig) gaan opgeven. Maar de zoekmachines zullen ook steeds meer gebruik gaan maken van IP recognition zodat ze weten ‘wie’ je bent. Dus zoek ik straks in Utrecht naar een schoenenwinkel, dan krijg ik niet meer de Bristol van Antwerpen voorgeschoteld, maar de plaatselijke winkels in mijn buurt. Een omwenteling voor de zoekmachine optimalisatie experts, die nogal wat zullen moeten gaan wijzigen in hun strategie. En zoekmahcines moeten ook nog aangepast worden, want wanneer iemnd breder wil zoeken, moet dit door de zoekmachine worden herkend en gerespecteerd. Nog heel wat uitdagingen moeten daarvoor worden overwonnen.

Ook andere manieren van het doorzoeken van het Internet, naast de bekende zoekmachines, zullen steeds meer hun intrede gaan doen. Onderschat de internet gidsen niet! Daar waar niet machines, maar mensen (redacteuren) de relevantie van websites en webpagina’s gaan bepalen, kan het steeds aantrekkelijker voor mensen worden. Het worden zogenaamde adviessites of expert sites. Ook hebben we gemerkt dat forums, blogs en andere communities een steeds belangrijker doorgeefluik voor informatiebronnen wordt. Daar wordt immers vaak advies gegeven van waar je moet zijn. Afin, dat Internet de kinderschoenen ontgroeit was, wisten we allang, maar nu moet marketing land het ook serieuzer gaan nemen. Internet Marketing wordt in 2006 alleen maar belangrijker. Snel en vakkundig op dit fenomeen inspelen kan betekenen dat nu een voorsprong wordt behaald op de concurrentie. Teveel ondernemers onderschatten deze ontwikkeling en denken dat het wel mee zal vallen. Verkeerd gedacht.